Česká bankovní asociace doporučila bankám, aby klientům umožnily odklad splátek u hypotečních a ostatních úvěrů. O tříměsíční odklad splátek mohou požádat klienti, kteří přišli o část nebo celý zdroj příjmů.
Mimořádná situace způsobená koronavirem
Koronavir ohrožuje nejen zdraví obyvatel, ale i zdroje jejich příjmů. Tisíce provozoven bylo uzavřeno nebo funguje v omezeném režimu. Podniky ukončují výrobu. Zaměstnanci přicházejí o velkou část příjmů z důvodu ošetřovného na děti. Mnoho lidí je v karanténě nebo postiženo onemocněním.
Jak splácet hypotéku? Můžete v době finanční tísně způsobené mimořádnou situací z důvodu ohrožení koronavirem žádat o odklad splátek? Ano!
Dohoda bank o odkladu splátek
Na základě doporučení České bankovní asociace budou banky souhlasit se žádostmi o mimořádné odložení splátek, a to až o tři měsíce. O odklad splátek můžete požádat, pokud splácíte hypoteční nebo spotřebitelský úvěr. Na odklad splátek budou přistupovat i stavební spořitelny nebo nebankovní společnosti.
Odklad splátek není automatický a neplatí pro všechny klienty. O odklad splátek musíte banku požádat a zároveň prokázat (doložit) důvod žádosti. Banky budou každou žádost posuzovat individuálně.
Sporné body v postupech bank
Banky se dosud neshodly na postupu, zda budou klientům po dobu tří měsíců účtovat úroky z úvěru a další poplatky. Zároveň nepanuje shoda ohledně možného zápisu do bankovního registru. Odklad splátek z důvodu koronaviru se podle některých bank do registru dlužníků zapíše, ale ne jako negativní záznam, který by klienta poškodil v budoucnu.
Jak požádat o odklad splátek
Řada bank už na svých internetových stránkách zveřejnila formulář, prostřednictvím kterého můžete o odklad splátek požádat. Ostatní banky vyzývají, abyste je kontaktovali e-mailem. Každou žádost je nutné bance doložit.
Kdo má nárok na odklad splátek:
- osoba, která koronavirem onemocněla nebo je v karanténě
- osoba, která nepracuje z důvodu překážky na straně zaměstnavatele
- osoba pobírající ošetřovné na dítě
- OSVČ, které poklesly příjmy z důvodu uzavření provozovny
Kdy podat žádost
O odkladu splátek se uvažuje od příštího měsíce (dubna). Žádost o odklad společně s doložením nároku posílejte bankám minimálně 10 dní před termínem splátky. Zároveň je nutné, abyste v dané době nic nedlužili. OSVČ musí mít aktivní živnost ještě před datem vyhlášení mimořádného stavu.
Konkrétní pravidla nastavují banky v souladu s interními předpisy. Konkrétní postup vám upřesní pracovníci jednotlivých bank.
Autor
REALITY NEXI
O společnosti NEXI s.r.o.
Naše společnost působí na trhu již více než 30 let a je symbolem spolehlivosti, profesionality a čestného přístupu.
Jsme hrdým členem Asociace realitních kanceláří ČR Naše realitní kancelář je členem Asociace realitních kanceláří České republiky (ARK ČR) – prestižního profesního sdružení, které od roku 1991 sdružuje pouze prověřené realitní makléře. Členství v ARK ČR není automatické – je podmíněno splněním přísných profesních požadavků a závazkem dodržovat etický kodex.
Pro naše klienty je to jasná záruka odbornosti, kvalitního servisu a férového jednání. Pravidelně se vzděláváme, sdílíme nabídky v rámci systému MLS a konzultujeme s právníky i daňovými poradci, abychom vám mohli nabídnout maximální jistotu a profesionální podporu v každém kroku realitního obchodu.
Naší misí je pomáhat klientům nejen s prodejem a nákupem nemovitostí, ale také s překonáváním výzev, které tyto procesy přinášejí. Jsme průvodci, kteří stojí po vašem boku při všech klíčových rozhodnutích, spojených s vaším bydlením či investicí.
Naše práce je o lidech a jejich příbězích. Věříme, že každý domov, který pomáháme prodat nebo koupit, má svou duši. A naší misí je najít jí nového majitele – čestně, spolehlivě a s respektem k vašim přáním.
Chtěli bychom vám ukázat, že práce realitního makléře není o šablonách a jen jedné cestě, jak věci dělat. Každá nemovitost je jiná. Každý klient je jiný a má své sny, obavy i priority. A právě proto se snažíme dělat věci tak, aby výsledek byl vždy na míru vám.
Na těchto stránkách najdete také užitečné rady, tipy a příběhy z praxe, které vám například pomohou pochopit, na co si dát při prodeji či nákupu nemovitosti pozor. Můžete si udělat jasnou představu, jak by váš makléř měl postupovat – protože rozdíl mezi dobrým a špičkovým makléřem se často ukáže v maličkostech.
Za každým naším úspěchem stojí spokojený klient. A za každým spokojeným klientem stojí naše odhodlání odvést špičkovou práci. Věříme, že vám informace z našeho webu pomohou. A pokud budete chtít vědět víc, rádi vás poznáme osobně – třeba u dobré kávy.
Jsme tady, abychom vám pomohli realizovat vaše sny!
Lukáš Hlaváček – realitní makléř, který vidí za horizont
Lukáš Hlaváček, zakladatel NEXI s.r.o., není jen makléřem. Je to stratég, který vidí příležitosti tam, kde jiní vidí jen problémy. Za svou kariéru pomohl řadě klientů najít nové začátky nebo úspěšně uzavřít kapitoly jejich života spojené s nemovitostmi.
„Pro mě je prodej nemovitosti mnohem víc než jen obchod. Je to výzva – jak vyzdvihnout váš domov do nejlepšího světla, přivést ty správné zájemce a zajistit, že každý krok tohoto procesu bude pro vás maximálně pohodlný. Proto využíváme špičkové fotografy, natáčíme video prohlídky, děláme vizualizace, matterport, 2D a 3D půdorysy, Home Staging a jiné akce, důležité k propagaci nemovitosí a zároveň jsme vidět na sociálních sítích a všude tam, kde zvyšujeme pravděpodobnost prodeje vaší nemovitosti. A hlavně – pracujeme na tom, aby vaše nemovitost byla prodána za cenu, která vás potěší.“
Lukášova práce je postavena na přímém jednání, důslednosti a ochotě hledat inovativní cesty tam, kde běžné přístupy nestačí. Proto není jen makléřem, ale také důvěryhodným partnerem, který vás provede celým procesem s lidským přístupem a profesionalitou.
Ing. Andrea Hlaváčková – harmonie mezi profesionalitou a empatií
Se svými klienty jednám otevřeně a profesionální servis je mi prioritou. Předkládám jim efektivní plán pro rychlou realizaci prodeje jejich nemovitosti a dělám vše pro to, aby samotný proces prodeje pro ně byl minimální zátěží. Jsem ráda, když se ke mně klienti vracejí i při dalších prodejích, protože ví, že se na mě mohou spolehnout. Vybudované vzájemné důvěry s klienty si nesmírně vážím a poprodejní servis je pro ně mým poděkováním za vzájemnou spolupráci.
Harmonie je pro mě klíčová – nejen v osobním životě, ale i v práci. Inspiraci čerpám z učení Feng Šuej, které jsem studovala a získala certifikát odbornosti. Tuto filozofii vnímám jako nástroj, jak nejen odhalit skrytý potenciál nemovitostí, ale také vytvořit příjemnou a vyváženou atmosféru během celého procesu prodeje. Mým cílem je, aby se každý krok nesl v duchu klidu a spolupráce, která vede ke spokojenosti obou stran – prodávajícího i kupujícího. Ráda pomáhám svým klientům najít cestu k harmonii, ať už v jejich domově, nebo v samotném prodeji.
Mé zkušenosti z obchodu, pojišťovnictví i řízení procesů mne naučily vidět věci z různých úhlů a přizpůsobit se situacím, které mohou být pro klienty stresující. Každá z těchto oblastí a zkušeností mi přinesly příležitost se posunout o kousek dál a zároveň daly vhled do jiné problematiky, což využívám také při práci v realitách. Neustále se také snažím doplňovat své znalosti dalším studiem.
Těším se na naši spolupráci – vaše důvěra bude tím nejlepším základem pro skvělé výsledky.